Cafeïne tijdens zwangerschap



Cafeïne tijdens zwangerschap

Veel mensen nemen op een dag veel cafeïne in. Vooral koffie en thee bevatten cafeïne. Kan cafeïne gevaarlijk zijn voor je ongeboren kind als je zwanger bent?
Vaak wordt er gezegd dat het drinken van cafeïne gevaarlijk kan zijn tijdens de zwangerschap. Toch hoef je niet direct geen cafeïne meer te nemen.

Cafeïne

Het is vooral belangrijk om minder cafeïne te drinken. Als je zwanger bent is het aan te bevelen om dagelijks niet meer dan 200 mg cafeïne te drinken. Zolang je binnen deze limiet blijft, kan het niet schadelijk zijn. Belangrijk om te weten is dat er in een gemiddelde kop koffie 100 mg cafeïne zit en in een kop thee 75 mg. Gezonde alternatieven zijn water, melk en fruitsappen.

Cafeïne kan hetzelfde effect op een ongeboren kind hebben als dat het op ons heeft. Het verhoogt het hartritme en stofwisseling en geeft je een alerter gevoel. Baby’s van vrouwen die veel cafeïne drinken, hebben daardoor vaak een hogere hartslag, een snellere ademhaling en zijn vaker wakker.

Minder cafeïne

Als je je cafeïnegebruik wil minderen, kan je de volgende tips meenemen:

– Laat thee minder lange trekken, hierdoor komt er minder cafeïne in.

– Maak de koffie minder sterk

– Probeer cafeïnevrije koffie of thee.

Bij het minderen van je cafeïnegebruik kan je last krijgen van hoofdpijn, duizeligheid en vermoeidheid. Verminder daarom in stappen en laat je lichaam langzaam wennen.


Geef een reactie


Deel dit artikel

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negentien − 2 =