Relatie na de bevalling



Relatie na de bevalling

Het krijgen van een kindje is een bijzondere, maar ook ingrijpende gebeurtenis. Jullie vormen nu een gezin en de aandacht zal vanaf de geboorte verdeeld moeten worden tussen je kindje en je partner.

Het is natuurlijk logisch dat de eerste week na de bevalling alle aandacht op het kindje is gericht. Tevens moeten jullie allebei wennen aan de nieuwe situatie.

Het is belangrijk dat jullie daar samen goed over praten. Bespreek met elkaar de leuke dingen van het ouderschap, maar praat ook goed over de problemen die jullie tegenkomen. Door te communiceren leer je elkaar beter begrijpen en kun je samen een manier vinden om met jullie ‘nieuwe’ leven om te gaan.

Babyvandaag geeft een aantal tips om goed om te kunnen gaan met de veranderingen na een bevalling:

Bezorgdheid en onzekerheid is volkomen normaal
Vooral na het krijgen van je eerste kindje kun je onzeker en bezorgd zijn. Je bent moe van de bevalling en alle veranderingen. Opeens ben je verantwoordelijk voor een klein wezentje. Onzekerheid hoort hier bij. Gun jezelf de tijd om aan de nieuwe situatie te wennen. Door zoveel mogelijk bij je kindje te zijn ontstaat er vanzelf een band.

Communiceer met je partner
Hoe vaak het ook gezegd wordt, praten helpt. Jij en je partner moeten allebei wennen aan de nieuwe situatie. Neem elke dag even de tijd om met elkaar te praten. Praat over misverstanden, irritaties en zorgen. Op deze manier begrijpen jullie elkaar beter.

Plan een rust moment in
Zorg ervoor dat jullie tenminste één keer per week een rustmoment in plannen. Vraag iemand in je naaste omgeving even op jullie kindje te passen, zodat je samen met je partner kunt ontspannen en alle indrukken kunt verwerken. Zo richten jullie alle aandacht even op elkaar in plaats van op het kindje.

Gun je lichaam de tijd
Veel vrouwen voelen zich na de bevalling niet aantrekkelijk. Je ziet er vermoeid uit, je hebt kringen onder je ogen en je buikje is niet meer zo strak als voor de zwangerschap. Gun je lichaam de tijd om zich te herstellen. Probeer je slaap overdag in te halen en eet gezond. Wanneer je je weer fit voelt, kun je gaan sporten om dat buikje weer strak te krijgen. Maar probeer eerst vooral te genieten van jullie gezin.


Geef een reactie


Deel dit artikel

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zeventien − 3 =