Sporten en trainen tijdens de zwangerschap



Sporten en trainen tijdens de zwangerschap

Hoe zit het eigenlijk met sporten tijdens de zwangerschap? Mag dat wel en wat kun je beter niet doen? Sporten tijdens de zwangerschap is gezond. Je houdt je conditie op peil, stimuleert de bloedsomloop en dat is weer goed voor je baby.

Bewegen tijdens de zwangerschap

Als je een normale zwangerschap doorloopt en in de eerste maanden nog niet heel veel last ondervindt van de kleine in je buik, dan is het enkel aan te raden om in beweging te blijven en zelfs te sporten. Zorg er wel voor dat je niet overdrijft en je trainingsschema aanpast. Het is belangrijk goed naar je lichaam te luisteren. 

Voordelen beweging

Door te blijven bewegen blijft niet alleen je conditie op peil, maar verklein je ook het risico op bijvoorbeeld zwangerschapsdiabetes. Bovendien kan sporten een goede manier zijn om met de eventuele stress van de zwangerschap om te gaan.

Waar moet je rekening mee houden?

Wil je graag blijven sporten tijdens de zwangerschap, dan is het belangrijk om op een aantal dingen te letten. 

  • Tijdens de zwangerschap verbruikt je lichaam meer energie; zorg er dus voor dat je genoeg eet om dit tekort op te vangen.
  • Ook verbruikt het lichaam meer vocht; drink extra veel water om uitdroging te voorkomen.
  • Wanneer je lichaam te uitgeput is om te sporten, sla dan een dagje over.
  • Pas je trainingsschema aan en train minder dagen in de week.
  • Train niet langer dan een uur per sessie.
  • Voer per oefening minder setjes uit; voer desnoods meer herhalingen uit ter compensatie.
  • Luister goed naar je lichaam

Geef een reactie


Deel dit artikel

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

5 × drie =